Kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców powiatu płockiego
Powiat Płocki w okresie od 01 czerwca 2022 r. do 14 października 2022 r. realizował zadanie pn. „Kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców powiatu płockiego”. Celem zadania było kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców powiatu płockiego poprzez wykonanie ścieżki sensorycznej wraz z ogródkiem dydaktycznym na terenie Domu Pomocy Społecznej w Brwilnie oraz urządzenie ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wraz z ogródkiem dydaktycznym na terenie Domu Pomocy Społecznej w Koszelewie.

Zadanie zakładało zastosowanie skutecznych form podnoszenia wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci, młodzieży i dorosłych, promocję lokalnych walorów przyrodniczych oraz poznawanie środowiska różnymi zmysłami. Lokalizacja ścieżek została wybrana z uwagi na położenie różnorodnych siedlisk przyrodniczych, stanowiących dogodne warunki do podniesienia wiedzy na temat fauny i flory występującej na terenie województwa mazowieckiego. Przedsięwzięcie przysłużyło się do promocji właściwych zachowań i kultury ekologicznej w środowisku przyrodniczym. Przyroda otaczająca miejsca realizacji zadania stanowiła bazę zajęć terenowych. Dzięki realizacji założeń projektu rozbudzono ciekawość o środowisku naturalnym wśród mieszkańców powiatu płockiego.
Realizację zadania zakończono podpisaniem protokołu końcowego z dnia 14 października 2022r., obejmującego wykonanie:
– ścieżki sensorycznej wraz z ogródkiem dydaktycznym na terenie Domu Pomocy Społecznej w Brwilnie: długość ścieżki – 70 mb, szerokość – 1 m, wykonana z różnorodnych materiałów
o różnych frakcjach, grubość podłoża 10 cm – 15 cm, długość każdego odcinka 2,5 m; ogródek dydaktyczny obejmuje – 29 różnorodnych gatunków roślin wieloletnich, tj. 289 szt. nowych nasadzeń; wzdłuż ścieżki zostaną postawione elementy małej infrastruktury: ławki – 2 szt., pionowe tablice edukacyjne – 2 szt.
– ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej wraz z ogródkiem dydaktycznym na terenie Domu Pomocy Społecznej w Koszelewie: długość ścieżki 250 mb, ogródek dydaktyczny obejmujący – 28 różnorodnych gatunków roślin wieloletnich, tj. 356 szt. nowych nasadzeń, wzdłuż ścieżki zostaną postawione elementy małej infrastruktury: 2 szt. wiaty edukacyjnej z wyposażeniem
(w tym tablice edukacyjne, gry przyrodnicze, ławostół), wzdłuż ścieżki zostaną postawione pionowe tablice edukacyjne – 4 szt., pionowe tablice edukacyjne (w stelażu) – 4 szt., poziome tablice edukacyjne (ławostół z siedziskami) – 2 szt., poziome tablice edukacyjne (ławostół) – 2 szt. oraz ławki parkowe w oparciem – 4 szt.
Dla zachowania trwałości efektów ekologicznych każda ścieżka ma swojego opiekuna, który jest odpowiedzialny za prowadzenie zajęć z edukacji ekologicznej. Opiekunowie zapraszają dzieci, młodzież oraz dorosłych z sąsiednich placówek na nowoutworzone ścieżki, kontynuują zaszczepianie w nich odpowiedniej postawy proekologicznej.
Przedsięwzięciem objętych było 510 osób. Na zakończenie realizacji zadania zorganizowano dwa pikniki edukacyjne z wykorzystaniem dofinansowanej infrastruktury, w której wzięło udział 200 mieszkańców powiatu płockiego. Program pikników zapewnił możliwość aktywnego uczestnictwa dzieciom i dorosłym w zabawach, grach i konkursach podczas których poszerzali wiedzę w jaki sposób należy dbać o otaczającą nas przyrodę. Tym samym uzyskano potwierdzenie uzyskania efektu ekologicznego deklarowanego w złożonym wniosku
o dofinansowanie zadania, którego miernikiem było: liczba osób objętych, przedsięwzięciem, długość ścieżki edukacyjnej, liczba elementów utworzonej lub zmodernizowanej infrastruktury, liczba sadzonek wykorzystanych do założenia ogrodu dydaktycznego, liczba osób uczestniczących w pikniku edukacyjnym. Zakładany efekt ekologiczny w pełni został osiągnięty 21 czerwca 2023 r.
Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 129.400,00 zł, w tym dofinansowanie z WFOŚiGW w Warszawie – 74.348,25 zł.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej WFOŚiGW w Warszawie http://wfosigw.pl/ , na której znajdziecie Państwo aktualne informacje, na temat możliwości dofinansowania przedsięwzięć związanych z edukacją ekologiczną.




