Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI RZECZNIKA
Sprawy którymi zajmuje się Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płocku działa na rzecz mieszkańców powiatu płockiego. Osoby mieszkające w Płocku powinny zwrócić się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Płocku, którego siedziba mieści się przy ul. Piłsudskiego, tel. 24 367 17 66.
Interwencje Rzecznika w konkretnej sprawie podejmowane są wyłącznie po wyczerpaniu przez konsumenta postępowania reklamacyjnego.
Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Płocku
Podstawą prawną działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów, stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej;
- prowadzenie edukacji konsumenckiej;
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów może również:
- sygnalizować i zgłaszać Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
- występować z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich
(dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą).
Konsumentem, zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Przedsiębiorcą, zgodnie z art. 431 kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie posiada uprawnień kontrolnych, nie wydaje władczych decyzji ani też rozstrzygnięć, nie jest uprawniony do nakładania kar.
PORADY TELEFONICZNE
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów udziela porad prawnych w sprawach konsumenckich telefonicznie pod nr:
tel – 24 267 67 20
tel – 24 267 67 30
KONSULTACJE OSOBISTE
Istnieje możliwość zgłoszenia się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów i Biura na osobistą konsultację.
UWAGA !!!
Biuro Rzecznika Konsumentów nie udziela porad prawnych w formie mailowej.
Składanie wniosków o interwencje
Wnioski o podjęcie przez Rzecznika Konsumentów interwencji u przedsiębiorcy należy składać w jeden z poniższych sposobów:
- osobiście w punkcie kancelaryjnym Starostwa Powiatowego w Plocku zlokalizowanym przy ul. Bielskiej 59 w Płocku;
- drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Plocku z dopiskiem „Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów”;
- droga elektroniczną na adres rzecznik@powiat.plock.pl
Rzecznik może uzależnić rozpatrzenie wniosku od uzupełnienia przez konsumenta wniosku o konieczne dokumenty albo od przeprowadzenia z konsumentem osobistej rozmowy.
Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Płock, ul. Bielska 59
IV piętro, pokój 412, 413
tel. 24 267 67 20 lub 24 267 67 30
Godziny pracy:
poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek w godz. 7:30 – 15:30
środa w godz. 7:30 – 17:00
POMOC SPECJALISTYCZNA
Spory transgraniczne w UE
Europejskie Centrum Konsumenckie
22 55 60 600
ECCNET-PL@ec.europa.eu
konsument.gov.pl
Ubezpieczenia i finanse
Rzecznik Finansowy
22 333 73 26, 27
porady@rf.gov.pl
rf.gov.pl
Telekomunikacja
Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE
22 330 4000
formularz kontaktowy
cik.uke.gov.pl
Energia i paliwa
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
22 244 26 36
drr@ure.gov.pl
ure.gov.pl
Podróże kolejowe
Informacja o prawach pasażerów
22 460 40 80
pasazer@utk.gov.pl
utk.gov.pl
Podróże lotnicze
Rzecznik Praw Pasażerów
22 520 72 00
pasazerlotniczy@ulc.gov.pl
pasazerlotniczy.ulc.gov.pl

