Ponad pół tysiąca spraw u Powiatowego Rzecznika Konsumentów

Uchylanie się przedsiębiorców z odpowiedzialności za wady towaru, trudności w odstąpieniu od umowy, zawyżanie rachunków, nieprawidłowe naliczanie abonamentu, brak zasięgu sieci. To tylko niektóre sprawy, z jakimi w 2017 roku mierzyło się biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Jednym z podstawowych zadań wykonywanych przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Płocku jest zapewnienie mieszkańcom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów. Rzecznik realizuje te zadania poprzez m.in. udzielanie bezpośrednich porad w biurze, udzielanie porad telefonicznych, odpowiedzi na pisemne pytania, podejmowanie mediacji w celu polubownego rozwiązania sprawy, wyjaśnianie i interpretacje przepisów prawa.

Z podsumowania 2017 roku, jakiego Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Płocku Andrzej Ścibło dokonał, wynika, że w ub.r. jego biuro udzieliło 320 porad, w tym 202 dotyczyły umów sprzedaży, a 118 – usług.

Problematyka spraw, z którymi zwracali się mieszkańcy, była bardzo różnorodna. Najczęściej skarżyli się oni na nieuzasadnione wyłączenie się przedsiębiorcy z odpowiedzialności za wady towaru. Duża część z tych skarg dotyczyła umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość. Ich przedmiotem było: nieinformowanie konsumentów o możliwości odstąpienia  od umowy, podstępne nakłanianie do zawarcia umowy i drastyczne zawyżanie cen towarów, a także błędne informowanie o braku możliwości odstąpienia od umowy. Część skarg dotyczyła głównie błędnych, niepełnych informacji przekazywanych zwłaszcza drogą telefoniczną.

202 umowy sprzedaży dotyczyły m.in.:

- urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i sprzętu komputerowego – 73,

- odzieży i obuwia - 55,
- mebli, artykułów wyposażenia wnętrz, utrzymania domu – 30.

118 porad z zakresu usług dotyczyło przede wszystkim:

- usług telekomunikacyjnych – 28,

- sektora energetycznego i wodnego – 24,

- konserwacji i naprawy pojazdów i innych środków transportu – 17.

W zakresie usług telekomunikacyjnych, podnoszone przez konsumentów problemy obejmowały:

  • trudności w odstąpieniu od umowy,
  • nakładanie kar umownych i innych zobowiązań,
  • nieprawidłowe naliczanie abonamentu,
  • brak zasięgu sieci,
  • nieprawidłowości w realizacji umów, np. brak dostępności zamówionej usługi,
  • naliczanie opłat za usługi niezamówione.

Wśród spraw związanych z dostawą energii, gazu, ciepła i wody, „przodowała” problematyka związana ze sprzedażą energii elektrycznej. Konsumenci skarżyli się zwłaszcza na:

  • zawyżanie rachunków,
  • niewystawianie faktur przez długi okres,
  • nieterminowe udzielanie informacji,
  • przenoszenie obciążeń nieuregulowanych przez poprzednich lokatorów czy osoby zmarłe na konsumentów,
  • uzależnianie rozpatrzenia reklamacji od zapłaty spornej faktury.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów występował też do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

Przedmiotami tych wystąpień były:

  • udzielanie przedsiębiorcom stosownych wyjaśnień i pouczeń co do sposobu rozpatrzenia reklamacji konsumentów,
  • występowanie do przedsiębiorców z wezwaniami do zaprzestania działań naruszających interesy i prawa konsumentów.

Rzecznik najczęściej wnioskował o naprawę, wymianę rzeczy na nową lub zwrot zapłaconej gotówki.

Łącznie do biura Rzecznika w 2017 roku wpłynęło 208 wniosków o udzielenie pomocy prawnej:

- 190 wniosków, w których Rzecznik podjął pisemną interwencję (w tym 6 wystąpień dotyczyło umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa),

- 18 wniosków, w których Rzecznik sporządził pisemną informację o braku podstaw do wystąpienia do przedsiębiorcy.

Najwięcej wystąpień, 152, dotyczyło umów sprzedaży, głównie:

-  odzieży i obuwia – 100,

- urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i sprzętu komputerowego – 32,

- mebli, artykułów wyposażenia wnętrz, utrzymania domu – 13.

Kolejna grupa spraw najczęściej zgłaszanych przez konsumentów dotyczyła usług. Rzecznik skierował w tej grupie 38 wystąpień do przedsiębiorców, z czego najwięcej spraw dotyczyło:

- usług telekomunikacyjnych – 17,

- sektora energetycznego i wodnego – 7,

- usług finansowych – 7.

Rzecznik Andrzej Ścibło tłumaczy, dlaczego tak wiele spraw dotyczyło tylko samego obuwia. - Po pierwsze – pogorszenie jakości oferowanych produktów. Nawet renomowane firmy coraz częściej korzystają z produktów pochodzących z rynku chińskiego, co przekłada się na mniejszą trwałość przy niezmienionej cenie. Drugim powodem jest zjawisko negatywnego rozpatrywania reklamacji. Przedsiębiorcy często, mimo krótkotrwałego korzystania z obuwia, odrzucają reklamacje konsumentów z powołaniem się na niewłaściwe użytkowanie. Po trzecie – przedsiębiorcy, z uwagi na stosunkowo niewielką wartość towaru, nie obawiają się drogi sądowej zakładając, że konsumenci nie zdecydują się na takie postępowanie – mówi Rzecznik.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie ogranicza się do jednorazowych wystąpień w zakresie sprzedaży obuwia. Niejednokrotnie dopiero trzecie wystąpienie przynosi oczekiwany dla konsumenta rezultat. W 2017 roku Rzecznik w 22 sprawach podejmował interwencję pisemną co najmniej dwukrotnie, a nawet trzykrotnie i więcej.

Istotnym elementem pracy Rzecznika jest również edukacja konsumencka. W 2017 roku nastąpiło zintensyfikowanie zakresu i sposobu oddziaływania edukacyjnego poprzez:

  • uruchomienie „własnej” zakładki w ramach strony internetowej Starostwa Powiatowego w Płocku, gdzie publikowane są bieżące informacje. Zamieszczone zostały także wzory pism, przydatne adresy i szczegółowe informacje o przyjmowaniu konsumentów,
  • edukację seniorów – udział w obchodach Dnia Seniora,
  • uczestnictwo w sesjach rad gmin,
  • autorskie opracowanie ulotki informacyjnej o zadaniach Rzecznika i rozpowszechnienie jej we wszystkich gminach powiatu,
  • dyżury konsumenckie w gminach Powiatu Płockiego.

 

Starostwo Powiatowe w Płocku
ul. Bielska 59, 09-400 Płock
tel.: (0-24) 267-68-00
fax: (0-24) 267-68-48
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.powiat-plock.pl


Godziny Pracy Urzędu:
w środy w godz. 7:30 - 17:00
w pozostałe dni robocze w godz. 7:30 - 15:30

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2017 Starostwo Powiatowe w Płocku
herb powiatu
Projekt i wykonanie: HEDEA
Ta strona wykorzystuje pliki cookies i inne podobne technologie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w pamięci Twojego urządzenia.